Anvelopele autoturismului sunt considerate adesea ca find piese mai putin importante ale vehiculului. Aceasta apreciere este însa departe de adevar. Anvelopele sunt singurele zone de contact pe care vehiculul îl are cu suprafata carosabila. În acest pliant va invitam sa descoperiti ce sunt într-adevar anvelopele – o componenta cruciala, de mare calitate si înalta tehnicitate a sasiului, special destinata pentru a deservi autoturismele moderne care circula cu viteze mari. Anvelopele nu numai ca trebuie sa se potriveasca la diverse sisteme de suspensie si sa raspunda precis la comenzile directiei, ci trebuie în acelasi timp sa fie silentioase si durabile. Mai presus de toate, pentru ca vehiculul sa ruleze în siguranta, anvelopele trebuie sa faca fata fortelor extreme exercitate asupra acestuia – la frânare, accelerare sau în viraje. Aceasta este cu atât mai important atunci când drumul este ud si alunecos sau acoperit cu zapada si gheata. Asadar, find mereu preocupati de siguranta dumneavoastra, va oferim aici câteva sfaturi si recomandari privind buna functionare a anvelopelor.
Ne asiguram ca veti ajunge la destinatie în siguranta.
Sfaturi utile privind întretinerea anvelopelor dumneavoastra.
Anvelopele sunt produse de înalta tehnologie, special create pentru un sofat modern. Întretineti-le corespunzator si veti putea benefcia de un serviciu excelent.
Fiind produse cu o tehnicitate complexa, trebuie sa acordati anvelopelor o atentie sporita. Astfel, veti putea benefcia de performantele si confortul asigurat de anvelope pe tot parcursul lor de viata.
Inspectati starea anvelopelor si verificati presiunea acestora (inclusiv pen-tru roata de rezerva) la fiecare doua saptamâni. Daca suspectati existenta vreunei deteriorari, anvelopa trebuie inspectata imediat de catre un service profesionist de anvelope.
Verificati la fiecare doua saptamâni presiunea atunci cand anvelopa este rece si reglati-o daca este necesar. Recomandarile privind nivelul presiunii va sunt date de catre producatorul autovehicolului si le puteti gasi în manualul tehnic al masinii, amplasate pe muchia portierei soferului sau pe clapeta de la gura de umplere a rezervorului.
Supra- sau sub-presiunea anvelopei reduce capacitatea acesteia de a avea o aderenta corespunzatoare. Nu numai ca va contribui la o uzura excesiva si asimetrica a anvelopei, dar va influenta substantial si manevrabilitatea, ceea ce poate crea pericole îndeosebi la virajele luate cu viteze mari. Daca presiunea nu este adecvata in functie de sarcina încarcata, temperatura anvelopei creste datorita flexarii sporite a flancului. O temperatura excesiva poate cauza deteriorari ireparabile ale structurii anvelopei.
De retinut este faptul ca oxigenul din aerul folosit traditional la umflarea rotilor ataca în timp cauciucul si janta si scurteaza durata de viata a anvelopei.
Azotul este folosit în mod obisnuit la umflarea anvelopelor de avion, ale masinilor de curse si autovehiculelor de teren, având numeroase avantaje fata de umflarea cu aer.
Azotul nu reactioneaza cu cauciucul, nu retine apa care duce la formarea ruginii si ramâne în anvelopa mai mult timp. Aceasta însemna ca rotile vor mentine presiunea constanta mai mult timp, durata de viata a anvelopelor va crste si conditiile de conducere se vor îmbunatati.
De asemenea, azotul nu formeaza amestecuri inflamabile în interiorul anvelopei, minimalizându-se riscul exploziilor.
Acordati o atentie însemnata asupra caii de rulare a anvelopei - are un impact considerabil în ceea ce priveste perfomantele acesteia. Este foarte importanta adâncimea profilului caii de rulare, care în general este reglementat de lege a fi de minimum 1.6 mm¹. Daca sofati având un profil mai putin adânc, riscati sa fiti amendat sau si primi si puncte de penalizare rutiera. Indicatorii de uzura ai caii de rulare ( TWI ) reprezinta un reper important de apreciere al adâncimii acesteia. TWI sunt nervuri aflate în principalul canal longitudinal al caii de rulare, distribuite uniform dea lungul circumferintei anvelopei, nervuri care ajung sa fie la acelasi nivel cu profilul caii de rulare atunci când este atins nivelul minim legal de 1.6 mm al adâncimii profilului.
Unele anvelopele de iarna au indicatori de uzura suplimentari ce indica atunci când adâncimea profilului a atins 4 mm, deoarece performantele anvelopelor de iarna scad substantial sub acest nivel.
Recomandarea noastra:
Deoarece anvelopele uzate sporesc riscul de acvaplanare si influenteaza negativ performantele de frânare, va recomandam insistent sa înlocuiti anvelopele înaintea atingerii nivelului de adâncime minim legal al caii de rulare.
O regula buna de respectat: înlocuiti anvelopele de vara la 3 mm, iar cele de iarna la 4 mm adâncime ramasa a caii de rulare.
Anvelopele se pot deteriora fara ca soferul sa realizeze acest lucru. Daca descoperiti sau suspectati o astfel de problema, anvelopa trebuie imediat inspectata de catre un service profesionist de anvelope.
Daca trebuie sa treceti peste un obstacol, apropiati-va încet de acesta si pe cât posibil într-o pozitie perpendiculara fata de obstacol. Verificati starea anvelopelor în mod regulat pentru a sesiza deteriorari exterioare cum ar fi taieturi, fisuri sau umflturi.
Nu suprasolicitati anvelopele.
Evitati suprasarcina vehiculului dumneavoastra. Daca intentionati sa sofati supraîncarcat sau la viteze foarte mari, ajustati presiunea în anvelope conform recomandarilor facute de producatorul vehiculului.
Se recomanda ca la fiecare 10 ani sa înlocuiti cu anvelope noi toate anvelopele autoturismului (inclusiv cea aferenta rotii de rezerva).Mai devreme sau mai târziu, trebuie sa va înlocuiti anvelopele.
Momentul când se înlocuieste o anvelopa este o decizie de care este responsabil proprietarul vehiculului. Acesta trebuie sa aibe în vedere factori precum conditiile în care a fost exploatata anvelopa, modul cum a fost întretinuta, inspectia vizuala si performantele dinamicii acesteia. Clientul trebuie sa consulte un service profesionist de anvelope atunci când are întrebari despre utilizarea anvelopei.
Anvelopele trebuie scoase din uz din diverse motive, cum ar fi uzura acestora pâna la nivelul minim acceptat, deteriorari sau accidente (pene, taieturi, lovituri, fisuri, gâlme, sub-presiune, suprasarcina). Din aceasta cauza, an-velopele, inclusiv cea de rezerva, trebuie sa fie inspectate regulat la fiecare doua saptamani . Inspectati periodica contribuie foarte mult la prelungirea duratei de viata a acestora.Daca indentificati sau suspectati o deteriorare va recomandam sa apelati pentru o verificare profesinista la un service specializat.
Soferii trebuie incurajati cu tarie sa aiba incredere in inspectia vizuala pe care o pot face. De asemenea, ei pot identifica orice schimbare ale performantelor dinamicii autovehicului cum ar fi pierderea presiunii, zgomot sau vibratii. Acestea pot constituii semnale precum ca una dintre anvelope trebuie inlocuite sau reparate.
Este important sa montati acelasi tip de anvelope(marca si profil) pe toate cele patru roti ale vehiculului ,pentru a putea beneficia de manevrabilitate si performante de franare foarte bune in orce conditii de trafic.
Asigurativa ca toate anvelopele vehiculului provin de la acelasi producator si au acelasi profil al caii de rulare.
Înlocuirea ventilelor este recomandata mai ales atunci când înlocuiti anvelope tubeless (fara camera de aer).
Utilizati anvelope de iarna imediat ce temperatura scade sub 7* C. La aceasta temperatura compusii anvelopelor de vars devin rigizi si astfel aderenta anvelopei pe suprafata carosabila se diminueaza considerabil. Iarna, aderenaa este la fel de importanta atât pe axa spate cât si pe axa fata, deci autoturismul trebuie sa fie echipat cu 4 anvelope de iarna.
Toate recomandarile de mai sus se aplica si asupra anvelopei rotii de rezerva.
Ramaneti mobil chiar si in cazul unei pene de cauciuc.
Cu inovativele anvelope Runflat. Spre deosebire de anvelopele conventionale, anvelopele autoportante au flancuri ranforsate ce pot sustine autoturismul chiar daca presiunea în anvelope este zero, prevenind astfel ca peretii anvelopei sa fie comprimati între janta si sosea.
Mobilitate continua datorita flancurilor ranforsate.
În cazul unei pene de cauciuc, anvelopele autoportante permit continuarea sofatului, cu conditia ca autovehiculul sa fie condus de o maniera adecvata si cu o viteza diminuata.
Avantajele anvelopei cu sistemul Runflat:
- Nu este necesara înlocuirea imediata a anvelopei. Permite sofatul înca 80 km cu o viteza de maximum 80 km/h
- Compatibile cu jante standard
- Roata de rezerva si crick-ul nu mai sunt necesare
Achizitionati numai anvelope ale caror indici de viteza corespund cu viteza maxima care poate fi atinsa cu acel autoturism. Indicele de viteza reprezinta viteza maxima la care o anvelopa poate transporta sarcina mentionata ca indice de sarcina. Indicii de sarcina si de viteza sunt marcati pe ambele flancuri ale anvelopelor.
Indice de viteza | Viteza km/h |
---|---|
A1 | 5 |
A2 | 10 |
A3 | 15 |
A4 | 20 |
A5 | 25 |
A6 | 30 |
A7 | 35 |
A8 | 40 |
B | 50 |
C | 60 |
D | 65 |
E | 70 |
F | 80 |
G | 90 |
J | 100 |
K | 110 |
L | 120 |
M | 130 |
N | 140 |
P | 150 |
Q | 160 |
R | 170 |
S | 180 |
T | 190 |
H | 210 |
V | 240 |
W | 270 |
Y | 300 |
ZR | peste 240 |
Indicele de sarcina reprezinta sarcina maxima in Kilograme pe care o anvelopa o poate transporta la viteza maxima indicata de indicele de viteza.
LI | KG | LI | KG | LI | KG | LI | KG | LI | KG | LI | KG | LI | KG |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
50 | 190 | 70 | 335 | 90 | 600 | 110 | 1060 | 130 | 1900 | 150 | 3350 | 170 | 6000 |
51 | 195 | 71 | 345 | 91 | 615 | 111 | 1090 | 131 | 1950 | 151 | 3450 | 171 | 6150 |
52 | 200 | 72 | 355 | 92 | 630 | 112 | 1120 | 132 | 2000 | 152 | 3550 | 172 | 6300 |
53 | 207 | 73 | 365 | 93 | 650 | 113 | 1150 | 133 | 2070 | 153 | 3650 | 173 | 6500 |
54 | 212 | 74 | 375 | 94 | 670 | 114 | 1180 | 134 | 2120 | 154 | 3750 | 174 | 6700 |
55 | 218 | 75 | 387 | 95 | 690 | 115 | 1215 | 135 | 2180 | 155 | 3875 | 175 | 6900 |
56 | 224 | 76 | 400 | 96 | 710 | 116 | 1250 | 136 | 2240 | 156 | 4000 | 176 | 7100 |
57 | 230 | 77 | 412 | 97 | 730 | 117 | 1285 | 137 | 2300 | 157 | 4125 | 177 | 7300 |
58 | 236 | 78 | 425 | 98 | 750 | 118 | 1320 | 138 | 2360 | 158 | 4250 | 178 | 7500 |
59 | 243 | 79 | 437 | 99 | 775 | 119 | 1360 | 139 | 2430 | 159 | 4375 | 179 | 7750 |
60 | 250 | 80 | 450 | 100 | 800 | 120 | 1400 | 140 | 2500 | 160 | 4500 | 180 | 8000 |
61 | 257 | 81 | 462 | 101 | 825 | 121 | 1450 | 141 | 2575 | 161 | 4625 | 181 | 8250 |
62 | 265 | 82 | 475 | 102 | 850 | 122 | 1500 | 142 | 2650 | 162 | 4750 | 182 | 8500 |
63 | 272 | 83 | 487 | 103 | 875 | 123 | 1550 | 143 | 2725 | 163 | 4875 | 183 | 8750 |
64 | 280 | 84 | 500 | 104 | 900 | 124 | 1600 | 144 | 2800 | 164 | 5000 | 184 | 9000 |
65 | 290 | 85 | 515 | 105 | 925 | 125 | 1650 | 145 | 2900 | 165 | 5150 | 185 | 9250 |
66 | 300 | 86 | 530 | 106 | 950 | 126 | 1700 | 146 | 3000 | 166 | 5300 | 186 | 9500 |
67 | 307 | 87 | 545 | 107 | 975 | 127 | 1750 | 147 | 3075 | 167 | 5450 | 187 | 9750 |
68 | 315 | 88 | 560 | 108 | 1000 | 128 | 1800 | 148 | 3150 | 168 | 5600 | 188 | 10000 |
69 | 325 | 89 | 580 | 109 | 1030 | 129 | 1850 | 149 | 3250 | 169 | 5800 | 189 | 10300 |
Specifici configurația autoturismului, alegi jantele si anvelopele dorite, completezi cu senzori presiune, piulite, prezoane sau lanturi.
Spre configurator roti